Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Tjocktarmsröntgen, Dag 2, 3 Januari

Av Ylva - 8 januari 2011 19:38



Jag skulle vara på röntgen kl 10.15 först. Så jag hade några timmar framför mig, eftersom jag stigit upp samtidigt som min sambo, kl 6.

Och så fick inte äta något. Jag var sugen på banan!

I kaffet fick jag inte heller ha min mjölk. *suck* Det smakade för jävligt utan! Det smakade säkert som gammal fotsvett.

Så kom jag till sjukhuset.

Det stod i mina papper att det skulle ta ca 1 timma för undersökningen. Det trodde jag knappt.

Och så trodde jag att jag skulle få DRICKA kontrastvätskan! Inte då!


Det blev på med sjukhuskläder. Lägga sig på röntgenbänken. Vända ändan till sköterskan.


Och så stack hon en pip i röva på mig! *ouch!*


Så talade hon om att hon skulle spruta in vätskan och blåsa in luft.


Jaja, det var bara att hänga med. När hon gjorde båda sakerna, så kändes det som att man blev fisnödig!


När all vätskan var inne, skulle jag rulla runt som en vals, vippas upp och ner, för att vätskan skulle fastna i alla vrår i tjocktarmen. Vig är man ju inte. Så det blev lite pustigt.

Till slut skulle vätskan UT igen - samma väg ner i påsen!

Det funkade visst inte så bra. För min tarm är visst rätt snirklig. Så jag fick vända mig ett klockslag till och vippas upp och ner.


DÄR trodde jag att det var färdigt!


Icke då!


Nu skulle bilderna börja tas! Ett himmelens vridande och vändande och böjande och vippande tills dom var nöjda.


Jag kunde knappt resa mig, för jag var yr i mössan.


*Pust* Nu fick jag gå på dass. Inte mycket hände. Tittade på klockan. Jodå, det hade tagit lite mer än en timma i alla fall.

Så åkte jag hem.

Det första jag gjorde, var att ta mig en kopp kaffe MED mjölk! Oooh, så gott!

Men jag var rätt trött i mössan.

Så jag fick lägga mig och vil-sova ett tag.

Jag fick direktiven att dricka mycket, annars skulle jag bli hård i magen. Men det var lätt. Hade massor med liter juice hemma.

Det blev en tidig kväll den kvällen.


Tjingeling!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva - 1 mars 2011 08:32

Nu har jag varit sjuk så länge, att jag inte minns hur det är att "bara" ha artrit. De senaste 2 veckorna har varit hemska! Men jag var hos min reumatolog förra måndagen. Akut, för jag hade en så himmelens smärta! Då gav han mig ytt...

Av Ylva - 22 februari 2011 15:22

Nu har den jävla artriten förbaske mig tagit sin boning i min kropp ordentligt! Det är så pass illa, att min kära Reumatolog också går bet. Och när HAN gör det, är det illa! Artriten har satt sig i båda armarna och vidare ner i händer...

Av Ylva - 15 februari 2011 04:44

    Den 5/2 2011 föddes lilla Linnea med ett akut kejsarsnitt. SKÅL!   Och grattis till Mor och dotter!   Det som inte var bra, är att hon då föddes två månader för tidigt. Hon ligger i kuvös men slipper slangar nu och kan vara ute lite mer. ...

Av Ylva - 16 januari 2011 21:07

Tidigare har jag berättat om en ragdoll-kattunge, som jag tänkte döpa till Bamse. Bamse för att det är en hane och blir stor när han är kastrerad. Men jag har ombestämt mig om namnet. Jag kände att det inte var rätt namn på en katt. Det hö...

Av Ylva - 15 januari 2011 19:47

Nu finns det inga fler ursäkter för att inte ta en promenad! Vi köpte ett promenadband förrförra veckan. Och jag har promenerat varje dag utom igår, för då hade jag ont i ryggen och låg hela dagen. De första gångerna körde jag på halva f...

Ovido - Quiz & Flashcards