Alla inlägg under mars 2011

Av Ylva - 1 mars 2011 08:32


Nu har jag varit sjuk så länge, att jag inte minns hur det är att "bara" ha artrit.


De senaste 2 veckorna har varit hemska!


Men jag var hos min reumatolog förra måndagen. Akut, för jag hade en så himmelens smärta!


Då gav han mig ytterligare ett Norspan-plåster på 5 mikrogram/timme. Så nu har jag ett på 10 mikrogram/timme och ett på 5 mikrogram/timme. Och så tar jag Citodon 2 st x 2 ggr/dag. Citodon omvandlas ju i kroppen.


INTE att man blir yr och "fluffig" i huvudet av plåstrena. Nej, inte jag i alla fall. Men jag märker att smärtan minskat betydligt! När jag bara har plåstrena, så elimineras smärtan med cirka 55-70%. Och tar jag Citodon till, så elimineras smärtan med ca 75-85%.

Och det går att leva med! För då kan jag vara uppe hela dagarna och göra rätt mycket ändå.


Jag har själv delat upp i grupper. Det är följande:


* Värk = Molande värk som mest är irriterande. Som t ex tånagelont eller småsår efter att man skurit sig på ett papper.

* Ont = Då är man snäppet högre än värk. Då haltar man t ex, för att det gör så ont i tånageln.

* Smärta = Då har man sån smärta att man ofta skriker eller gråter. Ofta ligger man också och intar smärtstillande medel. Det är det jävligaste tillståndet på min "skala"!


Så man kan väl säga att jag nu har ont-smärta i kroppen.


Jo, jag måste säga, att det är inte lönt att försöka att överdosera Norspan-plåstren! Detta för att man inte alls får en kick av det. Utan man känner bara i kroppen att det har blivit bättre där! Ingen yrsel eller nåt sånt.

Jag har dock blivit illamående av det. Och så har jag haft "morfin-klåda" av det också. Men det avhjälpte jag med annan medicin, som jag inte heller får några biverkningar av.


Så nu, när jag inte har sån stor smärta, orkar jag tänka på framtiden och ser den väl rätt ljus. Bara den förbannade snön ville börja smälta, så man kunde få lite vårkänslor!!

Ena dagen tror man att våren är på väg och den andra får man 15 minusgrader mitt i nyllet när man går ut!


Men som jag sagt innan - DET ÄR BARA ATT GILLA LÄGET - och göra det bästa av allt!


Kan rekommendera morbid humor mot smärta, förresten! Det hjälper långt!


Tjingeling!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards